Isnin, 14 Februari 2011

Cara Menangani komplain Pelanggan



Pelanggan sentiasa betul.. okay. Sekarang kita pegang motto tersebut. Tetapi hari ini, cara menjaga pelanggan merangkumi aspek yang lebih mendalam lagi. Hari ini khidmat pelanggan adalah sesuatu yang tidak boleh kita persendakan: ia mestilah telus, jujur dan khusus kepada permasaalahan pelanggan.

Berikut adalah beberapa cara menangani complaint pelanggan agar pelanggan lebih gembira dan perniagaan anda bertambah maju:

  1. Jangan terlalu terikat dengan terma dan syarat polisi perniagaan anda. Berikanlah sedikit ruang kepada pelanggan agar perbincangan boleh diadakan untuk membantu selesaikan masalah pelanggan.
  2. Jangan memberi terlalu banyak pilihan kepada pelanggan.
  3. Sentiasa menjaga dan mengawasi reputasi anda termasuk dalam internet.
  4. Senyum dan sentiasa mendengar complaint pelanggan.
  5. Dapatkan seberapa banyak maklum balas (feedback) dari pelanggan
  6. Bertenang dan beranggapan baik dengan pelanggan.
  7. Jangan takut berbelanja lebih untuk puaskan hati pelanggan.
  8. Fokus kepada situasi dan permasaalahan yang dihadapi oleh pelanggan dan selesaikannya.

Master: Komplain pelanggan sebenarnya membantu anda meningkatkan kualiti produk & perkhidmatan dan memberi yang terbaik kepada pelanggan

Sabtu, 12 Februari 2011

Cara Membina Hubungan Positif dalam Perniagaan

Perhubungan yang positif dalam perniagaan merupakan pelincir yang menggerakkan sesuatu perniagaan untuk lebih maju ke hadapan. Kebanyakkan perniagaan yang berjaya mempunyai satu persamaan, iaitu: pengusaha tahu bagaimana untuk membina dan menjaga hubungan dalam perniagaan. Mereka bukan sahaja menjaga hubungan dengan pelanggan, malah turut membina dan menjaga hubungan dengan pembekal, pekerja dan juga pesaing.


Berikut adalah cara-cara membina hubungan positif dalam perniagaan:
  1. Memberi dan menerima tindak balas dengan jujur
  2. lebih banyak mendengar daripada bercerita
  3. sentiasa berhubung
  4. Jujur : asas kepada perhubungan yang cemerlang
  5. membuat nota/catatan tentang orang yang anda jumpa
  6. memberi lebih banyak daripada menerima
  7. Pro-aktif : mengeratkan hubungan
  8. Jadi diri anda (tidak hipokrit) : membina kepercayaan dan rasa hormat
  9. akui kelemahan dan kesilapan yang dilakukan
  10. bina hubungan yang akrab
  11. berjumpa / bertentangan mata

Master : Dalam membina hubungan, anda perlu saling memberi dan menerima, berkongsi dan menyokong serta saling membantu

Jumaat, 11 Februari 2011

5 Cara Mudah membina Jenama


Berikut adalah cara mudah untuk membina jenama:

  1. Guna Sosial media (Facebook, Twitter, Blog..).

  2. Mengambil berat soal kemasyarakatan.

  3. Memahami pelanggan.

  4. Merancang slogan dan matlamat jangka panjang perniagaan.

  5. Sentiasa menceritakan mengenai matlamat dan siapa kita selain daripada produk / perkhidmatan yang ditawarkan.

Master: Membina jenama adalah salah satu daripada strategi pemasaran yang effektif & effisyen kerana ramai pelanggan memilih produk/perkhidmatan berdasarkan jenama

Membina Jenama

Banyak faktor yang perlu dijaga apabila berniaga. Bermula dengan menghasilkan produk/perkhidmatan bermutu, sehinggalah kepada kewangan yang mantap. Namun, membina jenama merupakan kunci kejayaan jangka panjang yang amat penting. Untuk membina jenama, kita perlu faham apa itu jenama, bagaimana perniagaan mendekatkan diri dengan orang ramai serta perhubungan & komunikasi dengan pelanggan / bakal pelanggan.

Oleh itu, jenama merupakan satu 'set' persekitaran yang terdapat di sekeliling produk/perkhidmatan. Jenama tidak boleh dilihat dalam bentuk fizikal, tetapi jenama merupakan sebahagian daripada produk/perkhidmatan. Pemasaran pula menceritakan tentang jenama.

Membina jenama adalah seperti membuat pelanggan jatuh cinta dengan kita. Pikat pelanggan agar mereka terus jatuh cinta dengan produk/perkhidmatan kita. Sentiasa berada dekat di hati pelanggan.

Kebiasaannya, pelanggan membuat keputusan melalui model: Think>Do>Feel (fikir>bertindak>merasai pengalaman). Dalam membina jenama, model yang terbaik ialah: Feel>Do>Think (emosi pelanggan tersentuh>bertindak>berfikir). Kebanyakan iklan mulai memasukkan unsur-unsur kemanusiaan untuk menyentuh emosi orang ramai.

Master: Binalah jenama dengan mendekatkan emosi pelanggan, guna pakai teknik pemasaran yang sesuai & sepadan dengan objektif perniagaan dan berhubungan terus dengan pelanggan.