![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEioX_qosniAiJM62lN1mgIqgjY7grLreA9DvtzT9AbRsNfsFrlyWK6zd5BQkkTayARt8fQ_q7hBZVRvHHcOkR3k1-G3CvZYZX8cbk2XrH5ZQtwSm2G5gWvDHwz3Ta0jfRpKIGzS2GynMw/s200/100122_th.gif)
Oleh itu, jenama merupakan satu 'set' persekitaran yang terdapat di sekeliling produk/perkhidmatan. Jenama tidak boleh dilihat dalam bentuk fizikal, tetapi jenama merupakan sebahagian daripada produk/perkhidmatan. Pemasaran pula menceritakan tentang jenama.
Membina jenama adalah seperti membuat pelanggan jatuh cinta dengan kita. Pikat pelanggan agar mereka terus jatuh cinta dengan produk/perkhidmatan kita. Sentiasa berada dekat di hati pelanggan.
Kebiasaannya, pelanggan membuat keputusan melalui model: Think>Do>Feel (fikir>bertindak>merasai pengalaman). Dalam membina jenama, model yang terbaik ialah: Feel>Do>Think (emosi pelanggan tersentuh>bertindak>berfikir). Kebanyakan iklan mulai memasukkan unsur-unsur kemanusiaan untuk menyentuh emosi orang ramai.
Master: Binalah jenama dengan mendekatkan emosi pelanggan, guna pakai teknik pemasaran yang sesuai & sepadan dengan objektif perniagaan dan berhubungan terus dengan pelanggan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan