Ahad, 10 Oktober 2010

Rancangan Perniagaan (RP)

RP adalah dokumen yang menceritakan tentang rancangan, idea dan hala tuju serta bagaimana mengendalikan perniagaan. Rancangan-rancangan ini terbahagi kepada elemen-elemen berikut:

  • Muka surat hadapan
  • Isi kandungan
  • Ringkasan eksekutif
  • Latarbelakang Perniagaan
  • Rancangan Pengurusan
  • Rancangan Operasi
  • Analisis Industri dan Pasaran
  • Analisis Pesaing
  • Rancangan / Strategi Pemasaran
  • Rancangan Kewangan
  • Kesimpulan / Penutup
  • Lampiran

Master: RP patut diteliti setiap bulan dan dikemaskini setiap tahun. Segala perancangan dan idea dikemaskini mengikut visi, misi dan objektif perniagaan. Seeloknya RP ini dibincangkan dan diteliti bersama-sama dengan pekerja anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan