Selasa, 3 Ogos 2010

Konsep Asas Francais


Fahami konsep asas francais berikut untuk menjaga hubungan baik antara francaisor dan francaisi.



  1. Sebuah syarikat mencipta methodologi, teknik @ produk yang berinovasi, cemerlang, berdaya saing dan diminati di pasaran. Ciptaan ini memberi keuntungan yang banyak kepada bisnesnya.

  2. Syarikat itu kemudian menseragamkan methodologi, teknik @ produk di setiap cawangannya dan melindungi ciptaannya dengan Akta Hak Cipta (trade mark)

  3. Kemudian, syarikat menyediakan perjanjian francais, manual operasi, manual latihan, Dokumen Penzahiran dan mematuhi Akta Francais dan memenuhi kriteria yang disenaraikan oleh ROF (Registra of Franchise-Penubuhan Francais). Syarikat perlu berdaftar dengan ROF.

  4. Orang awam yang berminat, membeli hak-hak francais tersebut dan dia dikenali sebagai francaisi. Syarikat tersebut pula dikenali sebagai francaisor.

  5. Francaisor kemudian wajib memberi beberapa kemudahan yang dipersetujui dalam perjanjian francais dan dokumen penzahiran kepada francaisi. Antaranya ialah latihan, kajian dan penyelidikan pasaran, kemudahan kewangan, kemudahan iklan dan promosi dan lain-lain lagi

  6. Francaisi pula membayar yuran-yuran, membeli bahan-bahan dari francaisor, membayar royalti kepada francaisor, menjalankan perniagaan seperti francaisor serta lain-lain obligasi yang dipersetujui dalam perjanjian francais dan dokumen penzahiran.

Master: Baca dan fahami dengan mendalam setiap kandungan dalam perjanjian francais dan dokumen penzahiran sebelum menjadi francaisi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan