Selasa, 14 Disember 2010

Dunia Bisnes Orang Cina (1)


Tokoh konglomerat Korea Selatan, Kim Woo-Choong pernah mengatakan, sekiranya kerajinan kita sama dengan orang Barat, kita tidak akan dapat menyaingi mereka. Jika kita mahu lebih berjaya daripada orang lain, kita tidak mempunyai pilihan kecuali bekerja dengan lebih kuat dan rajin. Inilah resepi yang diamalkan oleh kebanyakan tokoh korporat dan ahli perniagaan yang berjaya. Mereka berjaya hasil daripada usaha mereka yang bersungguh-sungguh. Kejayaan dan kekayaan yang mereka kecapi tidak datang dalam sekelip mata. Sebahagian besar daripada mereka memulakan usaha berniaga tanpa berbekalkan apa-apa melainkan semangat, keyakinan dan usaha yang tidak mengenal erti jemu.
Mereka yang sudah berjaya didapati masih bekerja kuat. Mereka bangun dan bekerja seawal pagi dan hanya masuk tidur menjelang tengah malam. Bilangan jam masa bekerja mengatasi bilangan kerja orang lain. Jika pekerja biasa bekerja antara 8 hingga 10 jam, mereka pula bekerja antara 16 hingga 18 jam sehari. Mereka bukan gila kerja. Tetapi kuat bekerja. Mereka mempunyai keghirahan yang tinggi terhadap pekerjaan. Seluruh usaha, tenaga dan tumpuan diberikan bagi mencapai matlamat yang ditetapkan. Mereka tidak pernah lari dan menyimpang dari fokus. Mereka juga tidak berhenti apabila berjaya mencapai matlamat kerana perjalanan dalam perniagaan terlalu jauh. Selepas satu destinasi, destinasi lain akan menunggu.
Master: Jika mahu lebih berjaya daripada orang lain, kita tidak mempunyai pilihan kecuali bekerja dengan lebih kuat dan rajin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan