Selasa, 14 Disember 2010

Dunia Bisnes Orang Cina (2)


Berniaga sama seperti belajar, ia adalah proses yang berterusan. Tidak ada istilah berhenti dan dihentikan. Hanya si peniaga itu yang dapat membuat keputusan berkenaan apa yang perlu dilakukannya. Tidak ada siapa pun yang dapat memberikan kata putus bagi diri kita. Peniaga yang mempunyai orientasi niaga yang jelas akan berusaha bagi memantapkan perniagaannya. Mereka tidak kisah jika terpaksa bekerja lebih kuat dan lebih lama berbanding orang lain. Mereka tidak mengendahkan kata-kata orang. Mereka cuma manusia biasa yang melakukan benda-benda yang luar biasa. Kemiskinan, kesusahan dan ketiadaan modal tidak sedikit pun menggugat usahanya.
Kebanyakan peniaga Cina berasal dari keluarga yang miskin dan tidak berpendidikan tinggi. Ada diantara mereka merupakan golongan imigran yang datang dari China tanpa sebarang pengalaman berniaga. Mereka tidak mempunyai sanak saudara dan ada yang datang menggunakan tongkang dalam keadaan sehelai sepinggang. Ada yang buta huruf dan cacat anggota badan. Namun, itu semua bukan halangan untuk berjaya dan meraih kekayaan yang melimpah ruah dalam bidang perniagaan. Jauh disudut hati mereka berazam untuk mengubah nasib dan masa depan. Mereka lebih rela hidup dalam keadaan yang serba kekurangan. Mereka meletakkan orientasi bagi mencapai kejayaan yang cemerlang dan gemilang serta menjadi terbilang dalam dunia yang diceburi.

Master: Persepsi orang Cina dalam perniagaan adalah positif. Dunia niaga adalah dunia yang menjanjikan kesenangan, kemewahan dan kebahagiaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan