Isnin, 6 Disember 2010

Sejarah Bisnes Orang Cina (4)


Orang Cina sentiasa berpandangan jauh dan mereka tidak akan membiarkan keadaan menjadi statik. Perniagaan orang Cina sentiasa berkembang. Meraka cepat dan cekap mendakap peluang niaga yang baru. Untuk berkembang, orang itu perlu berhijrah bukan sahaja secara fizikal tetapi juga mental, jiwa dan pendekatan. Kesediaan seseorang itu berubah adalah kunci utama kejayaannya.
Sejarah niaga orang Cina menunjukkan banyak perubahan besar dan mendesak. Bandingkan sejarah awal kedatangan orang Cina ke Malaysia dengan kedudukan orang Cina dewasa ini. Kita akan dapati, antara generasi pertama yang mula-mula datang dengan generasi yang seterusnya memperlihatkan perbezaan yang cukup besar. Di sebalik perbezaan itu, mereka mempunyai satu persamaan iaitu semangat sebagai mekanisme bagi mengukuhkan ekonomi peribadi, keluarga, komuniti dan sebagainya.
Master: Sejarah perniagaan orang Cina bermula dalam bidang peruncitan. Daripada bidang inilah orang Cina memperoleh pengalaman dan kemahiran bagi menghadapi pelbagai karenah manusia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan